.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پارك ملي گلستان در آستانه تكه شدن

درحاليكه مسوولان از افتتاح و راه‌اندازي جاده جنگل گلستان تا پايان سالجاري خبر مي‌دهند، مسوولان محيط زيست معتقدند، اين جاده آسيايي عامل تهديد كننده پارك ملي استان است.
به گزارش مهر، برخي كارشناسان معتقدند 10 سال است كه مصوبه جابجايي جاده گلستان به خارج از پارك مطرح است ولي به آن توجه نمي‌شود.

به باور اين عده، جاده آسيايي كه از داخل پارك ملي گلستان مي‌گذرد، موجب تكه تكه شدن نخستين پارك ملي ايران شده و تهديدي عليه ذخاير طبيعي و گنجينه‌هاي كمياب جانوري آن شده است.

با اين حال، بالاخره روزشمار معكوس براي تكميل و افتتاح جاده جديد جنگل گلستان كه 9 سال قبل كلنگ زني شد و همواره مورد مناقشه دوستداران محيط زيست و مجريان طرح بود آغاز و به گفته نماينده ويژه رئيس جمهور در جاده جنگل، پرونده اين جاده بسته شد.

جاده جنگل گلستان بر اثر بروز سيل در اوايل دهه 80 تخريب شد و اكنون در آستانه بازگشايي قرار دارد.

معاون محيط طبيعي محيط زيست گلستان در خصوص وضعيت پارك ملي گلستان نيز گفت: ارزش‌هاي پارك ملي گلستان به عنوان منبع ذخيره ژني بسياري از گونه‌هاي حيات وحش يا گونه‌هاي گياهي بر مجامع علمي و متخصص، پوشيده نيست و اين پارك به عنوان ذخيره گاه زيست كره، جايگاه بالايي در سطح بين‌المللي دارد.

محسن جعفرزاده ، وضعيت حيات وحش در اين مناطق را مساعد تر از مناطق جهان نما ذكر كرد و افزود: اين منطقه به اين دليل كه دام و روستا در آن قرار ندارد در وضعيت بهتري است.

جاده پارك ملي توريستي شود

وي در عين حال اظهار كرد: جاده داخل پارك همچنان به عنوان يك عامل تهديد كننده براي اين پارك ملي است و ما درصدد هستيم از اين جاده فقط به عنوان جاده توريستي استفاده شود.

جعفرزاده پيشنهاد دارد: همچنين جاده‌اي در شمال پارك ملي در كلاله احداث شود و به عنوان جاده ترانزيت از آن استفاده شود و تهديدهاي اين ذخيره گاه ارزشمند را كاهش دهد.

وي خشكسالي و آتش سوزي را از ديگر تهديدهاي اين پارك عنوان كرد و افزود: آتش سوزي‌هاي اخير موجب شد پوشش منطقه دچار آسيب‌هايي شود و بر حيات وحش استان استرس و فشار وارد آيد.

معاون محيط زيست گلستان با اشاره به اين‌كه در اين آتش سوزيها آماري از تلفات حيات وحش ارائه نشده است، افزود: اين آتش سوزيها نيازمند مديريت صحيح است تا حتي اگر اتفاق مي‌افتد بتواند در درازمدت آثار مثبتي ايجاد كند.

جعفرزاده، پديده خشكسالي را از پديده‌هاي عنوان كرد كه موجب تضعيف پوشش گياهي منطقه شده و باعث شده رقابت غذايي و جدا شدن يا جابجايي گونه‌هاي حيات وحش در داخل منطقه اتفاق افتد كه در نهايت اين پديده در زايمان حيات وحش و كاهش گونه‌ها اثر داشته است.

معاون طبيعي محيط زيست استان در ادامه گفت: اين پارك نيازمند افزايش منابع آبي است.

وي در خصوص برخورد با متخلفان و شكارچيان غيرمجاز در اين پارك گفت: با توجه به اين‌كه اين پارك در حوزه سه استان قرار دارد هماهنگي و رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي در اين 3 استان بسيار طاقت فرساست و راي‌هاي صادر شده راي‌هاي يكساني نيست.

وي افزود: درصدد هستيم حوزه قضايي واحدي در خصوص پارك ملي و مشكلات شكار غيرمجاز ايجاد كنيم كه تاكنون به نتيجه نرسيده ايم.

اين مسوول مشكل ديگر اين پارك را دستورالعمل‌ها و قوانين كنوني در خصوص برخورد با متخلفان ذكر و تصريح كرد: دستورالعمل‌ها و قوانين كنوني در خصوص شكار غيرمجاز متناسب با ارزش‌هاي زيستي و اقتصادي اين گونه‌ها تعريف نشده است و ارزش گذاري‌هاي انجام شده واقعي نيست.

وي اظهار كرد: پيشنهاد‌هايي به سازمان محيط زيست داده شده است اما تغيير و اصلاح قانون نيازمند مصوبه مجلس است كه اميدواريم با تغيير قانون شرايط ومجازات‌هاي سنگين تري براي متخلفان ديده شود.

جعفري نژاد استفاده از سيستم‌هاي پيشرفته را كه بتوان با آن متخلفين را شناسايي كرد از ديگر برنامه‌هاي اين سازمان ذكر كرد و افزود: استفاده ار هاور كرافت، تقويت سيستم‌هاي بي سيم و خود روهاي كمكي را از ديگر تكنولوژي‌هاي استفاده شده در اين منطقه عنوان كرد.

وي در ادامه اجراي طرح مديريت تالاب ها، ارزش‌گذاري اقتصادي و محيط زيستي پارك ملي، مديريت نوين حفاظتي در داخل پارك ملي، اجراي طرح آمايش استان با محوريت محيط زيست كه مي‌تواند در صورت اجرا شدن صحيح هم به توسعه و اشتغال پايدار استان كمك كند و هم حيات وحش را دچار آسيب‌هاي كمتري كند را از برنامه‌هاي اين سازمان در سال 90 عنوان كرد.

جعفرزاده افزود: اعتبارات ما در سطح ملي و استاني نيازمند بازنگري است و با توجه به در خطر بودن محيط بانهاي ما بايد حمايت ضمن قاطع در دستگاه قضايي از آنان بتوانند از منابع مالي دولت نيز منتفع شوند.

لزوم تسريع در برنامه‌هاي آمايش گلستان

وي تصريح كرد: برنامه جامع آمايش استان سريع تر انجام شود زيرا چراغ راه توسعه استان و حفاظت از مناطق محيط زيست و مانع تخريب اين مناطق است.

در عين حال به تاكيد كارشناسان، جاده آسيايي كه از داخل پارك ملي گلستان مي‌گذرد همانند ديوار چين موجب تكه تكه شدن نخستين پارك ملي ايران شده و تهديدي عليه ذخاير طبيعي و گنجينه‌هاي كمياب جانوري آن شده است.

به باور كارشناسان، ساخت و تعريض اين جاده تيري بر ريشه ذخاير طبيعي و جانوري و گياهي پارك ملي گلستان شده و حيات وحوش نادر و كمياب در اين ذخيره گاه را به مخاطره انداخته است.

ساخت اين جاده به مصوبه‌اي در سال 82 از سوي دولت وقت برمي گردد كه مقرر شد براي افزايش دسترسي به پارك و امدادرساني به برخي روستاهاي حاشيه در معرض خطر سيل، اين جاده احداث شود.

اين پارك طبيعي و ملي با وسعت بيش از 91 هزار و 890 هكتار در شرق جنگلهاي خزري شمال در استان گلستان واقع شده است و نخستين پارك ملي در ايران بوده كه عنوان پارك ملي را به خود اختصاص داده است.

افزايش شكار غيرمجاز، بالار رفتن تلفات و كشته شدن پستانداران و وحوش، كشف و ورود حشرات جديد به داخل پارك از ديگر پيامدهاست.

يك هشتم گونه‌هاي گياهي، يك سوم گونه‌هاي پرندگان، بيش از نيمي از گونه‌هاي پستانداران و شمار زيادي از گونه‌هاي جانوري و وحوش كشور در اين پارك ملي و بين‌المللي زيست و زادآوري مي‌كنند.

اين پارك ملي در 19 مرداد 1336 به نام منطقه حفاظت شده آلمه وايشكي تحت حفاظت كانون شكار قرار گرفت و در 22 فروردين 1343 به پارك وحش نامگذاري شد.

همچنين در سال 1353 پس از اصلاح قانون شكار و صيد، عنوان پارك وحش به پارك ملي تغيير داده شد و به دليل موقعيت ممتاز اين پارك و جاذبه‌هاي فراوان زيستي، پارك ملي گلستان در سال 1977 از سوي سازمان يونسكو عنوان ذخيره گاه كره مسكون را به خود گرفت.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.069 seconds.